موینگ اوریج
پیغام مدیر :
تیم ما بهترین مشاوره و اموزش در زمینه ترید و پشتیبانی در بروکر پاکت اپشن می باشد Our team is the best advice and training in the field of trading and support in Pocket Option broker.
موینگ اوریج
نوشته شده در چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402
بازدید : 841
نویسنده : ramin

مووینگ اوریج (Moving Average) چیست؟

میانگین متحرک یک شاخص فنی است که منعکس کننده عملکرد و حرکت قیمت است. بدین ترتیب، تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران از آن برای تعیین جهت یک روند و بررسی حمایت/ مقاومت استفاده می‌کنند تا سیگنال‌های معاملاتی تولید کنند. این اندیکاتور نقاط داده یک ارز را در یک دوره زمانی خاص خلاصه می کند و بر تعداد نقاط داده تقسیم می کند تا به یک میانگین برسد. از آنجایی که به طور مداوم بر اساس آخرین داده‌های قیمت دوباره محاسبه می‌شود، به آن میانگین متحرک می‌گویند.

کاربرد مووینگ اوریج

در امور مالی، میانگین متحرک (MA) یک شاخص است که معمولاً در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. دلیل محاسبه میانگین متحرک یک ارز، کمک به هموارسازی داده‌های قیمت با ایجاد یک میانگین قیمت دائما به روز شده‌است. با محاسبه میانگین متحرک، اثرات نوسانات تصادفی و کوتاه مدت بر قیمت ارز در یک بازه زمانی مشخص کاهش می‌یابد. میانگین متحرک ساده (SMA) یک میانگین حسابی است که میانگین مجموعه معینی از قیمت‌ها را در تعداد روزهای مشخصی در گذشته می‌گیرد. میانگین متحرک نمایی (EMA) یک میانگین وزنی است که در روزهای اخیر به قیمت ارز اهمیت بیشتری می‌دهد و آن را به شاخصی تبدیل می‌کند که در اطلاعات جدیدتر تاثیرگذارتر است. مهم‌ترین موارد استفاده میانگین متحرک را می‌توان تشخیص سطوح حمایت و مقاوت، تایید روند و واگرایی دانست که در ادامه با تفسیر آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع اندیکاتور مووینگ اوریج

در این بخش دو نوع اصلی میانگین متحرک توضیح داده‌ شده‌است:

میانگین متحرک ساده (SMA)

میانگین متحرک ساده (SMA) یک اندیکاتور است که با جمع کردن نقاط داده اخیر در یک مجموعه و تقسیم بر تعداد دوره‌های زمانی به دست می آید. معامله گران از نشانگر SMA برای شناسایی زمان ورود یا خروج از بازار استفاده می‌کنند. یک SMA به داده‌های قیمت گذشته برای یک دوره معین متکی است.

فرمول میانگین متحرک ساده به صورت زیر است:

SMA = (A1 + A2 + ……….An) / n

  • A میانگین در دوره n است
  • n تعداد دوره هاست

میانگین متحرک نمایی (EMA)

نوع دیگر میانگین متحرک، میانگین متحرک نمایی (EMA) است که در مقایسه با میانگین متحرک ساده، به تغییرات اخیر قیمت واکنش بیشتری نشان می‌دهد.

فرمول محاسبه میانگین متحرک نمایی:

EMA=  {قیمت بسته شدن – EMA (دوره زمانی قبلی)} x ضریب + EMA (دوره زمانی قبلی)

میانگین متحرک وزنی (WMA)

میانگین متحرک وزنی مشابه SMA است، با این تفاوت که WMA به نقاط داده جدیدتر اهمیت می دهد. به هر نقطه در دوره یک ضریب اختصاص داده می شود. بزرگترین ضریب برای جدیدترین نقطه داده و سپس به ترتیب کاهش پیدا می‌کند که وزن یا اهمیت آن نقطه داده خاص را تغییر می‌دهد. درست مانند SMA، هنگامی که یک نقطه داده جدید به ابتدا اضافه می‌شود، قدیمی‌ترین نقطه داده خارج می‌شود.

 WMA= (مجموع میانگین موزون) / (مجموع وزنی)

 

آموزش اندیکاتور مووینگ اوریج

هنگام بررسی برخی از این کاربردهای رایج برای میانگین متحرک، به خاطر داشته باشید که استفاده از مووینگ اوریج یا ترکیب آن با سایر ابزارهای معاملاتی بسته به صلاحدید معامله گر است. برخی از روش‌های تحلیلی موووینگ اوریج به شرح زیر است:

  • شناسایی روند

کار با میانگین متحرک برای تأیید روند قیمت در واقع یکی از اساسی‌ترین و در عین حال مؤثرترین روش‌های مورد استفاده از اندیکاتور مووینگ اوریج است. به دلیل حجم زیادی از داده‌ها هنگام محاسبه میانگین متحرک بلند مدت، حرکت قابل توجهی در بازار لازم است تا باعث شود MA مسیر خود را تغییر دهد. یک MA بلندمدت نسبت به روند کلی چندان مستعد تغییرات سریع قیمت نیست.

 

  • حمایت و مقاومت

 

یکی دیگر از کاربردهای نسبتاً اصلی برای میانگین متحرک، شناسایی مناطق حمایت و مقاومت است. به طور کلی، میانگین‌های متحرک می‌توانند در یک روند صعودی حمایت کنند و همچنین می توانند در یک روند نزولی مقاومت ایجاد کنند. این تحلیل می‌تواند برای دوره‌های کوتاه مدت 20 روز یا کمتر کار کند.

  • کراس اوور میانگین‌های متحرک

استراتژی تقاطع نیاز به استفاده از دو میانگین متحرک با طول‌های متفاوت در یک نمودار دارند. به عنوان مثال یک میانگین متحرک ساده 50 روزه (میان مدت) و یک میانگین متحرک ساده 200 روزه (بلند مدت). سیگنال‌های معاملاتی زمانی صادر می‌شوند که SMA کوتاه مدت از  SMA بلندمدت عبور کند که به آن صلیب طلایی نیز می‌گویند.

  • کراس اوور قیمت

اگر دو میانگین متحرک را انتخاب کنید و فاکتور سوم قیمت را اضافه کنید، نوع دیگری از متقاطع به نام قیمت وجود خواهد داشت. شما اساسا از میانگین متحرک بلند مدت برای تایید روند استفاده می‌کنید. فرصت معاملاتی وقتی ایجاد می‌شود که قیمت از میانگین متحرک کوتاه‌مدت، در همان جهت روند اصلی و بلندمدت عبور کند.

اندیکاتور Moving Average چیست؟

مووینگ اوریج (Moving Average) یا میانگین متحرک به اندیکاتورهایی گفته می‌شود که نوسانات قیمتی را فیلتر کرده و به‌صورت هموار در جهت روند بازار حرکت می‌کند. این اندیکاتور جهت آینده قیمت را پیش‌بینی نکرده و جهت فعلی آن را تعیین می‌کنند. بنابراین، به دلیل مبتنی بودن این اندیکاتور بر گذشته قیمت،MA به‌نوعی کند و تأخیری به‌حساب می‌آید. از طرفی مووینگ اوریج در فیلتر کردن نوسانات شدید قیمتی و هموار کردن روندها، کاربرد زیادی دارد. به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این مفهوم پیشنهاد میکنیم در دوره تحلیل تکنیکال ره‌آورد آکادمی شرکت نمایید.

 

 

 

مووینگ اوریج یا MA که در دسته اندیکاتورهای تعقیب‌کننده قرار دارد، نوسانات بازار را به خطی صاف و ملایم بدل می‌کند و به‌نوعی یک اندیکاتور پیرو روندها به‌حساب می‌آید. اندیکاتور MA، داده‌های قیمت را هموار می‌کند. این اندیکاتورها جهت قیمت را پیشگویی نمی‌کنند اما با وجود مبتنی بودن بر قیمت‌های قبلی، در پیش‌بینی جهت فعلی تأخیر دارد. با این وجود، میانگین‌های متحرک به فیلتر کردن نوسانات قیمت و هموارسازی حرکات آن کمک می‌کند.

میانگین‌های متحرک همچنین، در بسیاری اندیکاتورهای تکنیکال دیگر مانند اندیکاتور MACD، اندیکاتور باند بولینگر و نوسانگر مکلن(McClellan Oscillator) نیز کاربرد دارند. محبوب‌ترین انواع میانگین‌های متحرک عبارت است از: میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA). این میانگین متحرک‌ها می‌توانند به منظور شناسایی جهت روند و یا تعریف سطوح حمایت و مقاومت بالقوه استفاده شوند. در ادامه، نموداری با EMA و SMA ارائه شده است:

 

اندیکاتور Moving Average چیست؟

فرمول محاسبه میانگین متحرک ساده (SMA)

میانگین متحرک ساده از طریق محاسبه قیمت سهام در تعداد مشخصی بازه زمانی، تشکیل می‌شود. اغلب میانگین‌های متحرک‌ مبتنی بر قیمت‌های بسته شدن هستند؛ به عنوان مثال، میانگین متحرک ساده ۵روزه عبارت است از مجموع ۵روزه قیمت‌های بسته شدن تقسیم بر ۵. همان طور که از نامش پیداست، میانگین متحرک عبارت است از میانگینی که حرکت می‌کند. با در دسترس قرار گرفتن داده‌های جدید، داده‌های قبلی به مرور حذف شده و منجر به جابجایی میانگین در مقیاس زمان می‌شود. مثال زیر، ظهور یک میانگین متحرک ۵روزه را در ۳ روز نشان می‌دهد.

اولین روز میانگین متحرک، به راحتی پنج روز آخر را پوشش می‌دهد. دومین روز میانگین متحرک، اولین نقطه داده (۱۱) را حذف کرده و نقطه داده جدید (۱۶) را اضافه می‌کند. سومین روز میانگین متحرک، با حذف اولین نقطه داده (۱۲) و اضافه کردن نقطه داده جدید (۱۷) ادامه پیدا می‌کند. در مثال بالا، قیمت‌ها در طول یک هفته به تدریج از ۱۱ تا ۱۷ افزایش می‌یابد. توجه کنید که میانگین متحرک همچنین، در یک بازه محاسباتی سه روزه از ۱۳ تا ۱۵ افزایش می‌یابد. توجه کنید که مقدار هر میانگین متحرک دقیقاً در زیر آخرین قیمت قرار دارد. به عنوان مثال، میانگین متحرک در روز اول، برابر با ۱۳ بوده و آخرین قیمت برابر با ۱۵ است. قیمت‌های ۴ روز گذشته کمتر بوده و این امر منجر به تأخیر میانگین‌ متحرک می‌شود.

 

فرمول محاسبه میانگین متحرک نمایی (EMA)

میانگین متحرک‌های نمایی (EMAها) با اعمال وزن بیشتر به قیمت‌های اخیر، تأخیر را کاهش می‌دهند. وزن‌دهی اعمال شده به قیمت اخیر، به تعداد بازه‌های زمانی میانگین متحرک وابسته است . EMAها با میانگین متحرک‌های ساده متفاوت بوده و محاسبه EMA روزانه وابسته به محاسبات EMA تمامی روزهای قبل از آن است. به منظور محاسبه دقیق EMA ده روزه، اطلاعات بیش از ۱۰ روز مورد نیاز است. محاسبه میانگین متحرک نمایی (EMA) از سه مرحله تشکیل شده است. ابتدا، میانگین متحرک ساده را برای مقادیر EMA اولیه محاسبه کنید. از آنجایی که میانگین متحرک نمایی (EMA) می‌بایست از جایی شروع شود، بنابراین، در محاسبات اولیه، یک میانگین متحرک ساده به عنوان EMA دوره قبل استفاده می‌شود. در گام دوم ضرایب وزنی را محاسبه کنید. در گام سوم میانگین متحرک نمایی را برای هر روز بین مقدار EMA اولیه و EMA امروز با استفاده از قیمت، ضریب و مقدار EMA دوره قبل، محاسبه کنید. فرمول زیر برای EMA ده روزه است.

نحوه کار با اندیکاتور Moving Average

ضرایب وزنی

ضرایب وزنی یک میانگین متحرک نمایی ده دوره‌ای، ضریب ٪۱۸/۱۸ را به آخرین قیمت اعمال می‌کند. همچنین، می‌توانید EMA ده دوره‌ای را با عنوان ٪۱۸/۱۸ نیز بشناسید. EMA بیست دوره‌ای، ضریب ۹/۵۲ را به بیشترین قیمت اخیر اعمال می‌کند (۰/۰۹۵۲ = (۲۰+۱)/۲). توجه کنید که ضرایب بازه زمانی کوتاه‌تر، بیشتر از ضرایب بازه زمانی طولانی‌تر هستند. در حقیقت، هر زمان که بازه زمانی میانگین متحرک دو برابر ‌شود، ضرایب نصف می‌شوند. اگر می‌خواهید از درصد خاصی برای EMA استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از فرمول زیر، آن را به بازه‌های زمانی تبدیل کرده و سپس، مقدار به دست آمده را به عنوان پارامتر EMA وارد کنید:


دقت EMA

در ادامه مثالی از میانگین متحرک ساده ۱۰روزه و میانگین متحرک نمایی ۱۰روزه یک شرکت ارائه شده‌است. محاسبات مربوط به SMA ساده بوده و نیاز به توضیح کمی دارد: به محض اینکه قیمت‌های جدید در دسترس قرار گرفته و قیمت‌های قبلی حذف ‌شود، SMA ده روزه به سادگی حرکت می‌کند. در این مثال، میانگین متحرک نمایی با مقدار SMA (۲۲/۲۲) برای اولین مقدار EMA شروع می‌شود. پس از اولین محاسبه، فرمول معمول EMA مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمول EMA شامل مقدار EMA بازه قبلی می‌شود که خود نیز شامل EMA قبلی است. هر مقدار EMA، بخش کوچکی از مقدار فعلی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، مقدار EMA فعلی بسته به میزان اطلاعات به کار رفته در محاسبات، تغییر می‌کند. در حالت ایده‌آل، برای محاسبه EMA با دقت ٪۱۰۰، می‌بایست تمامی مقادیر سهام مورد نظر را از زمان به وجود آمدن، مورد استفاده قرار دهید. اما این موضوع همواره عملی نبوده و در حالت کلی، با استفاده از دیتای بیشتر، می‌توانید EMA دقیق‌تری به دست آورید. هدف، دستیابی به حداکثر دقت در کمترین زمان محاسبه است. 

 

عامل تأخیر

هر چه میانگین متحرک طولانی‌تر باشد، تأخیر بیشتر است. یک میانگین متحرک نمایی ۱۰روزه بر قیمت‌ها مستولی شده و کمی پس از تغییر قیمت‌ها، تغییر خواهد کرد. میانگین متحرک‌های کوتاه، بسیار سریع بوده و به سرعت تغییر می‌کنند. برعکس، میانگین متحرک ۱۰۰روزه حاوی مقدار زیادی دیتای قبلی است که منجر به کاهش سرعت آن می‌شود. میانگین متحرک‌های طولانی‌تر نیز مانند کشتی‌های نفتکش، کند بوده و به آرامی تغییر می‌کنند. میانگین متحرک ۱۰۰روزه به منظور تغییر مسیر، نیازمند جابجایی بیشتر و طولانی‌تر در قیمت‌ها است.

محاسبات اندیکاتور مووینگ اوریج


نمودار بالا سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با نماد شامل EMA ده روزه (که قیمت‌ها را از نزدیک تعقیب می‌کند) و همچنین، SMA صد روزه را نشان می‌دهد. با کاهش قیمت، SMA صد روزه به مسیر خود ادامه داد و به پایین نرفت. SMA پنجاه روزه متأثر از عامل تأخیر نیز در جایی بین میانگین متحرک ده روزه و صد روزه قرار می‌گیرد.

میانگین متحرک ساده در مقایسه با میانگین متحرک نمایی

اگر چه تفاوت‌های آشکاری بین میانگین متحرک ساده و نمایی وجود دارد، اما هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. میانگین متحرک نمایی، تأخیر کمتری داشته و نسبت به قیمت‌های اخیر و تغییر آنها حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهد. میانگین متحرک نمایی پیش از میانگین متحرک ساده تغییر می‌کند. از سوی دیگر، میانگین متحرک ساده نیز حاکی از میانگین واقعی قیمت‌ها در یک بازه زمانی است. به همین دلیل، ممکن است میانگین متحرک ساده برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، مناسب‌تر به نظر برسد.

انتخاب میانگین متحرک به هدف، سبک تحلیل و افق زمانی وابسته است. چارتیست‌ها می‌بایست هر دو میانگین متحرک را با بازه‌های زمانی مختلف به منظور پیدا کردن مناسب‌ترین حالت، آزمایش کنند. نمودار زیر سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد را با SMA پنجاه روزه به رنگ قرمز و با EMA پنجاه روزه به رنگ سبز نشان می‌دهد. پس از اینکه هر دو منحنی به قله رسیدند، EMA بیشتر از SMA کاهش یافت (حتی پس از چندین روز که EMA افزایش یافت اما SMA همچنان به کاهش خود ادامه داد). توجه کنید که SMA چند روز پس از EMA رو به افزایش گذاشت.

مقایسه EMA و SMA


طول و دوره زمانی

طول میانگین متحرک به اهداف تحلیل بستگی دارد. میانگین متحرک‌های کوتاه (۵ الی ۲۰ دوره زمانی) برای معاملات و روندهای کوتاه‌مدت مناسب هستند. چارتیست‌های علاقمند به روندهای میان‌مدت، میانگین متحرک‌های طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند، زیرا ممکن است تا ۲۰ الی ۶۰ دوره زمانی گسترش یابند. اما سرمایه‌گذاران بلند مدت، میانگین متحرک‌هایی با ۱۰۰ دوره زمانی را ترجیح می‌دهند. برخی طول‌ها برای میانگین متحرک، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

میانگین متحرک ۲۰۰روزه پرطرفدارترین میانگین متحرک بوده و یک میانگین متحرک بلند مدت محسوب می‌شود. میانگین متحرک ۵۰روزه نیز برای روند میان‌مدت بسیار پرطرفدار است. بسیاری از چارتیست‌ها از میانگین متحرک ۵۰روزه و ۲۰۰روزه به صورت همزمان استفاده می‌کنند. در گذشته، میانگین متحرک ۱۰روزه به دلیل سهولت محاسبه بسیار پرطرفدار بود و افراد با افزودن اعداد به راحتی قادر به جابجا کردن اعشار بودند.

شناسایی روند

جهت میانگین متحرک (صرفنظر از ساده یا نمایی بودن آن) حاوی اطلاعات مهمی در خصوص قیمت‌ها است. میانگین متحرک صعودی بیانگر افزایش قیمت‌ها و میانگین متحرک نزولی نیز بیانگر کاهش قیمت‌ها است. میانگین متحرک بلند مدت افزایشی بیانگر روند صعودی بلند مدت و میانگین متحرک بلند مدت کاهشی نیز بیانگر روند نزولی بلند مدت است.

شناسایی روند در اندیکاتور مووینگ اوریج


نمودار بالا سهام شرکت نیرو محرکه را با نماد خمحرکه و با میانگین متحرک ۵۰روزه نشان می‌دهد. این مثال صرفاً بیانگر این است که در روند قوی، میانگین متحرک به خوبی کار می‌کند. توجه کنید که برعکس شدن جهت این میانگین متحرک در تاریخ پنجم مهر ماه ۱۳۹۶، مستلزم کاهش قیمت قبل از آن است. اندیکاتورهای تأخیری در بهترین حالت، به محض وقوع واژگونی و در بدترین حالت پس از وقوع واژگونی، آن را شناسایی می‌کنند. خمحرکه تا تاریخ سوم شهریور ۱۳۹۸ به کاهش خود ادامه داد و سپس، افزایش یافت. این افزایش ناگهانی تا یک ماه به طول انجامید و میانگین متحرک در روند صعودی، عملکرد درخشانی از خود نشان داد.

تقاطع میانگین‌های متحرک‌

دو میانگین متحرک می‌توانند همزمان به منظور تولید سیگنال‌های متقاطع مورد استفاده قرار گیرند. جان مورفی در کتاب "تحلیل تکنیکال بازار مالی"، از این موضوع به نام "روش تقاطع دوگانه" نام برد. این تقاطعات شامل میانگین متحرک نسبتاً کوتاه و میانگین متحرک نسبتاً بلند است. در تمامی میانگین متحرک‌ها، مدت زمان معمول، بازه زمانی سیستم را تعریف می‌کند. سیستمی که از EMAهای ۵روزه و ۳۵روزه استفاده می‌کند، کوتاه‌مدت و سیستمی که از SMAهای ۵۰روزه و ۲۰۰روزه استفاده می‌کند نیز، میان‌مدت و یا بعضاً بلندمدت در نظر گرفته می‌شود. تقاطع صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه‌تر به بالای میانگین متحرک بلندتر حرکت ‌کند که موسوم به عبور طلایی است.

تقاطع نزولی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه‌تر به زیر میانگین متحرک بلندتر حرکت کند که موسوم به عبور مرده است. تقاطعات میانگین متحرک‌ها، سیگنال‌های نسبتاً کندی تولید می‌کند. پس از همه این مراحل، سیستم دو اندیکاتور تأخیری را به کار می‌گیرد. هر چه بازه زمانی میانگین متحرک طولانی‌تر باشد، تأخیر سیگنال‌ها نیز بیشتر می‌شود. این سیگنال‌ها در یک روند قوی به خوبی عمل می‌کنند. در نبود روند قوی، سیستم تقاطع میانگین متحرک، نوسان زیادی خواهد داشت. روشی دیگر نیز موسوم به روش تقاطع سه‌گانه وجود دارد که شامل سه میانگین متحرک می‌شود. در این روش نیز سیگنال، زمانی صادر می‌شود که میانگین متحرک کوتاه‌تر، دو میانگین متحرک طولانی‌تر را قطع می‌کند. یک سیستم تقاطع سه‌گانه ساده ممکن است شامل میانگین متحرک‌های ۵روزه، ۱۰روزه و ۲۰روزه باشد.

اندیکاتورهای میانگین متحرک


نمودار بالا سهام شرکت آذراب با نماد فاذر شامل EMA ده روزه ( خط سبزرنگ) و EMA پنجاه روزه (خط قرمزرنگ) را نشان می‌دهد. خط مشکی نیز قیمت بسته شدن روزانه را نشان می‌دهد. استفاده از تقاطع میانگین متحرک، منجر به چهار نوسان پیش از دستیابی به یک معامله خوب شده است. در تاریخ ۲۱‍ فروردین ۱۳۹۶ EMA ده روزه، EMA پنجاه روزه را از پایین شکست، اما این امر تنها تا تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ و بازگشت EMA ده روزه به پایین آن، ادامه یافت. تقاطع صعودی بعدی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ رخ داد و منجر به نوسانی دیگر شد. این عبور صعوی نیز تنها تا ماه بعد ادامه یافت. پس از سه سیگنال بد، چهارمین سیگنال همزمان با پیشرفت ۲۰ درصدی سهام، یک جابجایی قوی را پیش‌بینی کرد.

در اینجا دو نکته وجود دارد: اول اینکه تقاطعات مستعد نوسان هستند. به منظور پیشگیری از نوسان، می‌توان از یک فیلتر قیمت یا زمان استفاده کرد. نکته دوم این است که به منظور شناسایی و تعیین کمّی این نقاط تقاطع، می‌توان از اندیکاتور MACD استفاده کرد. MACD (۱۰,۵۰,۱) نشان‌دهنده خطی است که بیانگر تفاوت بین دو میانگین متحرک نمایی است. در طول یک عبور طلایی، MACD مثبت و در طول یک عبور مرده، منفی خواهد شد. نوسانگر درصد قیمت یا PPO(Percentage Price Oscillator) می‌تواند به طور مشابهی جهت نشان دادن درصد تفاوت، مورد استفاده قرار گیرد. توجه کنید که PPO ها بر مبنای میانگین متحرک‌های نمایی بوده و با میانگین متحرک‌های ساده سازگار نیستند.

استفاده از میانگین‌های متحرک در تحلیل سهام


نمودار بالا سهام بانک سینا را با نماد وسینا شامل EMA پنجاه روزه و دویست روزه و MACD(۵۰,۲۰۰,۱) نشان می‌دهد. در بازه زمانی ۲/۵ سال، ۳ تقاطع میانگین متحرک دیده می‌شود. تقاطع در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ منجر به نوسان یا معاملات نامناسب شد. در تاریخ ۹ تیر ماه ۱۳۹۵، سومین تقاطع نزولی قوی آغاز شد.


تقاطعات قیمت

میانگین متحرک‌ها همچنین، ممکن است به منظور تولید سیگنال‌هایی با تقاطعات قیمتی مورد استفاده قرار گیرند. سیگنال صعودی زمانی تولید می‌شود که قیمت‌ها به بالای میانگین متحرک بروند. سیگنال نزولی نیز زمانی تولید می‌شود که قیمت‌ها به پایین میانگین متحرک بروند. در طول یک روند بزرگتر، تقاطعات قیمتی می‌توانند به منظور معامله، با هم ترکیب شوند. میانگین متحرک طولانی‌تر در روند بزرگتر و میانگین متحرک کوتاهتر به منظور تولید سیگنال‌ها استفاده می‌شوند. هنگامی که قیمت‌ها در بالای میانگین متحرک قرار داشته باشند، افراد می‌بایست به دنبال تقاطعات قیمتی صعودی باشند.

این موضوع با روند معاملاتی بزرگتر، هماهنگ است. به عنوان مثال، اگر قیمت در بالای میانگین متحرک ۲۰۰روزه قرار داشته باشد، چارتیست‌ها تنها زمانی که قیمت به بالای میانگین متحرک ۵۰روزه برود، بر سیگنال‌ها تمرکز خواهند کرد. مسلماً جابجایی به زیر میانگین متحرک ۵۰روزه، از چنین سیگنالی پیشی می‌گیرد، اما به دلیل صعودی بودن روند بزرگ‌تر، از چنین تقاطعات نزولی صرفنظر می‌شود. در طول یک روند صعودی بزرگ، تقاطع نزولی بیانگر پولبک است. تقاطع در بالای میانگین متحرک ۵۰روزه، نشانگر صعودی شدن قیمت‌ها و ادامه روند صعودی بزرگتر است. نمودار بعدی، سهام شرکت آسا پرداخت پرشین با EMAهای پنجاه روزه و صد روزه را نشان می‌دهد.

در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۸، قیمت سهام، میانگین متحرک ۱۰۰روزه را قطع کرد و در پایین آن باقی ماند. از تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۸ افزایش قیمت به بالای EMA پنجاه روزه را ملاحظه می‌کنید. در پنجره اندیکاتور، MACD(۱,۵۰,۱) جهت تأیید قیمت‌های بالا و پایین EMA پنجاه روزه نشان داده شده است. EMA یک روزه معادل قیمت بسته شدن است. زمانی که قیمت بسته شدن در بالای EMA پنجاه روزه قرار داشته باشد، MACD(۱,۵۰,۱) مثبت و زمانی هم که قمیت بسته شدن در زیر EMA پنجاه روزه قرار داشته باشد،MACD(۱,۵۰,۱) منفی خواهد بود.

نحوه استفاده از اندیکاتور MA در تحلیل تکنیکال


حمایت و مقاومت

میانگین‌های متحرک همچنین می‌توانند در روند صعودی نقش حمایت و در روند نزولی نیز نقش مقاومت را ایفا کنند. روند صعودی کوتاه‌‌مدت ممکن است مانند اندیکاتور باند بولینگر در نزدیکی میانگین متحرک ساده ۲۰روزه،حمایت شود. روند صعودی بلندمدت نیز ممکن است در نزدیکی میانگین متحرک ساده ۲۰۰روزه (که پرطرفدارترین میانگین متحرک بلندمدت است)، حمایت شود. در حقیقت، میانگین متحرک ۲۰۰روزه به دلیل گستردگی استفاده، ممکن است به راحتی سطوح حمایت و مقاومت را فراهم نماید. این یک پیش‌بینی قابل تحقق است.

حمایت و مقاومت در اندیکاتور MA


نمودار بالا سهام شرکت الکتریک خودرو شرق با نماد خشرق را با میانگین متحرک ساده ۱۰۰روزه نشان می‌دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این میانگین متحرک بارها سطح حمایت و مقاومت ایجاد کرده‌است. از میانگین‌های متحرک و به ویژه، میانگین‌های متحرک‌ طولانی‌، انتظار سطوح حمایتی و مقاومتی دقیق نداشته باشید. بازارها بر اساس احساسات معامله‌گران اداره شده و این امر، خود عامل سقوط و براندازی آنها می‌شود. به جای سطوح دقیق، میانگین‌های متحرک‌ می‌توانند به منظور شناسایی نواحی حمایتی و مقاومتی مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه ترسیم اندیکاتور Moving Average در وبسایت ره‌آورد

به منظور ترسیم اندیکاتور Moving Average در سایت ره‌آورد، ابتدا وارد سایت شوید و پس از جستجوی یک نماد، به قسمت نمودار پیشرفته رفته و از کادر بالای نمودار ، Indicators را انتخاب کنید.

ترسیم اندیکاتور میانگین متحرک در وبسایت ره‌آورد

 

برای رسم اندیکاتور EMA نیز آن را تایپ کرده و Moving Average Exponential  را انتخاب کنید.


اندیکاتور مووینگ اوریج در ره‌آورد

برای رسم اندیکاتور EMA نیز آن را تایپ کرده و Moving Average Exponential  را انتخاب کنید.


اندیکاتور میانگین متحرک نمایی در ره‌آورد

 

تنظیمات اندیکاتور Moving Average

پس از رسم نمودار پیشرفته و افزودن MA یا EMA به آن، از قسمت setting می‌توان تنظیمات آن را تغییر داد. از قسمت Inputs  و گزینه length اندیکاتور، می‌توان دوره زمانی میانگین متحرک را تنظیم کرد. این قسمت، معمولاْ با توجه  نوع و مدت‌زمان تحلیل که می‌تواند کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت باشد متفاوت است و به طور معمول برای تحلیل‌های کوتاه‌مدت، ۵ الی ۲۰ روزه، میان مدت، ۲۰ الی ۶۰ روزه و بلندمدت، ۱۰۰ الی ۲۰۰ روزه، تنظیم خواهد شد. میانگین‌های متحرک‌ کوتاه‌مدت‌تر، با سرعت بیشتری تغییرات قیمتی را نشان داده و هرچه طول دوره میانگین‌های متحرک بیشتر باشد، با تاخیر بیشتری همراه‌اند.


تنظیمات اندیکاتور مووینگ اوریج در ره‌آورد

برای تغییر رنگ نمودار میانگین متحرک نیز از بخش style و گزینه plot، می‌توانید این کار را انجام داده و رنگ نمودار را به دلخواه تغییر دهید.


تغییر تنظیمات مووینگ اوریج

اندیکاتور Moving Average در سهام

در نمودار زیر متعلق به نماد فملی، شاهد سه نقطه تقاطع در میانگین‌های متحرک‌ ساده هستیم. خط قرمز، میانگین متحرک ۲۰ روزه و خط آبی، میانگین متحرک ۵۰ روزه است. در نقطه ۱، میانگین متحرک ۲۰ روزه، میانگین متحرک ۵۰ روزه را از پایین به سمت بالا شکسته و سیگنال خرید صادر نموده است. از طرفی نمودار قیمتی، بالای میانگین متحرک ۵۰ روزه قرار دارد و این میانگین متحرک، نقش حمایتی خوبی را برای کندل‌های قیمتی تا نقطه ۲ بازی می‌کند. به محض برخورد نمودار قیمتی به نمودار میانگین متحرک ۵۰ روزه که به عنوان یک خط حمایتی عمل کرده، کندل‌ها به آن واکنش نشان داده و به صعود خود ادامه می‌دهند.


اندیکاتور میانگین متحرک در نمودار نماد فملی

در نقطه ۲، میانگین متحرک ۲۰ روزه، میانگین متحرک ۵۰ روزه را از بالا به سمت پایین شکسته و سیگنال فروش صادر کرده است و مجدداً در نقطه تقاطع ۳، با شکستن میانگین متحرک ۵۰ روزه توسط ۲۰ روزه و از پایین به سمت بالا، سیگنال خرید صادر شده و می‌توان اقدام به خرید سهم نمود. در ادامه، شاهدیم که طی ادامه روند، نمودار قیمتی، بارها به میانگین متحرک برخورد کرده و به آن واکنش نشان داده و نهایتا به روند اصلی خود ادامه داده است.

در نمودار زیر متعلق به نماد کچاد، شاهد سه نقطه تقاطع در میانگین‌های متحرک‌ نمایی هستیم. خط قرمز، میانگین متحرک ۵۰ روزه و خط آبی، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه است. در نقطه ۱، میانگین متحرک ۵۰ روزه، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را از پایین به سمت بالا شکسته و سیگنال خرید صادر نموده است. از طرفی نمودار قیمتی، بالای میانگین‌ متحرک ۲۰۰ روزه‌ قرار دارد و این میانگین‌، نقش حمایتی خوبی را برای کندل‌های قیمتی تا نیمه‌های این مسیر بازی می‌کند. در حوالی نقطه ۲، نمودار قیمتی در بالا و پایین میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نوسان کرده و نهایتا میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نقش حمایتی خود را از دست داده و نمودار قیمتی موفق می‌شود آن را به سمت پایین بشکند.


اندیکاتور مووینگ اوریج در نمودار نماد کچاد

در نقطه ۲، می‌توان دید که میانگین متحرک ۵۰ روزه، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را از بالا به سمت پایین شکسته است‌. مجدداً در تقاطع ۳، با شکستن میانگین متحرک ۲۰۰ روزه توسط ۵۰ روزه و از پایین به سمت بالا، مجددا سیگنال خرید صادر شده و می‌توان اقدام به خرید سهم نمود. در ادامه، شاهدیم که طی ادامه روند، نمودار قیمتی، بارها به میانگین متحرک ۵۰ روزه برخورد کرده، به آن واکنش نشان داده و به روند اصلی خود ادامه داده است.

اندیکاتور Moving Average در ارز دیجیتال

در نمودار زیر متعلق به ارز ADA، میانگین متحرک‌های نمایی ۵۰ و ۱۰۰ روزه را شاهدیم. خط قرمز، نمایان‌گر میانگین متحرک ۵۰ روزه و خط سبز، نمایان‌گر میانگین متحرک ۱۰۰ روزه است. در نقطه 1، میانگین متحرک ۵۰ روزه، میانگین متحرک ۱۰۰ روزه را از پایین به سمت بالا شکسته و سیگنال خرید صادر نموده است. از طرفی نمودار قیمتی، بالای میانگین‌ متحرک ۱۰۰ روزه‌ قرار دارد و این میانگین‌، نقش حمایتی خوبی را برای کندل‌های قیمتی تا حوالی نقطه ۲ بازی می‌کند. پس از گذشت مدت‌زمانی، نمودار قیمتی با قدرت بسیار، میانگین‌های متحرک را شکسته و نقش حمایتی میانگین ۱۰۰ روزه از بین می‌برد.

اندیکاتور مووینگ اوریج در نمودار ارز دیجیتال کاردانو

در نقطه ۲، میانگین متحرک ۵۰ روزه، میانگین متحرک ۱۰۰ روزه را از بالا به سمت پایین شکست. مجددا در تقاطع ۳، با شکستن میانگین متحرک ۱۰۰ روزه توسط ۵۰ روزه و از پایین به سمت بالا، مجددا سیگنال خرید صادر شده و می‌توان اقدام به خرید ارز مد نظر نمود. در ادامه، شاهدیم که طی ادامه روند، با نزدیک شدن هرباره نمودار قیمتی به میانگین متحرک ۱۰۰ روزه، نمودار به آن واکنش داده و به بالای میانگین متحرک حرکت کرده و به روند اصلی خود ادامه داده است.

 

 

 

جمع‌بندی

مزایای استفاده از میانگین‌های‌ متحرک‌ بیش از معایبشان است. میانگین‌های متحرک‌ در حقیقت اندیکاتورهای پسرو یا تأخیری هستند که همواره یک گام عقب هستند. اما این امر، لزوماً بد نیست. معامله کردن در جهت روند، بهترین شکل معامله است. میانگین‌های متحرک این اطمینان را به معامله‌گران می‌دهند که با روند فعلی هماهنگ هستند. اگر چه روند اهمیت زیادی در معاملات دارد، اما سهام زمان زیادی را در محدوده‌های معاملاتی سپری کرده و این امر منجر به کاهش اثربخشی میانگین‌های متحرک‌ می‌شود.

اگر چه میانگین متحرک شما را در روند موجود نگه می‌دارد، اما سیگنال تأخیردار ارائه می‌کند. با استفاده از این اندیکاتورها انتظار فروش در بیشترین قیمت و یا خرید در کمترین قیمت را نداشته باشید. مانند دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال، میانگین‌های متحرک‌ نیز نمی‌بایست به تنهایی استفاده شوند؛ بلکه می‌بایست به همراه ابزارهای تکمیلی مورد استفاده قرار گیرند. چارتیست‌ها می‌توانند از میانگین‌های متحرک جهت تعیین روند کلی و سپس، از RSI جهت تعیین سطوح اشباع خرید و اشباع فروش استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش تحلیل تکنیکال را مطالعه نمایید.

 فیلم1

فیلم2

فیلم3

 فیلم4



:: موضوعات مرتبط: اندیکاتور چیست , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: